EGAP pojistí dodávku autobusů Iveco do Afriky
Státní exportní pojišťovna EGAP podpoří vývoz českých autobusů z Vysokého Mýta do Afriky. Společnost Iveco Czech Republic dodá 400 autobusů do Pobřeží slonoviny, dalších 50 autobusů poputuje do africké země z mateřské společnosti Iveco France. Celková hodnota vývozu dosahuje téměř 2,4 miliardy korun. Financování exportu zajišťuje ČSOB, zatímco EGAP poskytne pojištění jejího bankovního úvěru.
EGAP již v minulosti pojistil vývoz tisíců českých autobusů do evropských a asijských zemí, nyní poprvé podpoří také jejich export do Afriky. „Věříme, že Afrika se stává velmi atraktivním trhem pro české podnikatele. Chceme podpořit diverzifikaci tuzemského exportu také na tento kontinent,“ řekl generální ředitel EGAP Jan Procházka.
Pro ČSOB je to dosud největší kontrakt uzavřený na tomto kontinentě. „Jsme rádi, že se daří českým exportérům úspěšně pronikat také na zahraniční trhy v Africe. S financováním podobných projektů zde máme rozsáhlé zkušenosti a navazujeme na zdejší aktivity naší mateřské skupiny KBC,“ uvádí Jan Nývlt, ředitel Exportního a strukturovaného financování ČSOB.
Iveco Czech Republic nabízí africké zemi moderní a ekologické řešení pro tamní dopravu. „Jde o první dodávku našich autobusů na CNG na africký kontinent. Jsme rádi, že vláda Pobřeží slonoviny zvolila právě tuto variantu a považuje zemní plyn za relevantní a zároveň dostupné řešení. Věříme, že tím vytvoříme příklad pro další země v Západní Africe,“ řekl k zakázce Sylvain Blaise, viceprezident IVECO zodpovědný za značku IVECO BUS.
Většinu autobusů tvoří vozy IVECO Crossway Low Entry, které se vyznačují nízkými emisemi a nehlučnou jízdou. Afričané také kupují 50 luxusních autobusů Crealis s optickým naváděním při najíždění do zastávek, vysokou úrovní pohodlí při cestování a vynikajícím prosvětlením prostoru cestujících.
Dlužníkem je stát
Autobusy z Vysokého Mýta budou sloužit společnosti SOTRA, která je provozovatelem městské veřejné dopravy v hlavním městě Abidjanu. Díky dodávce 450 autobusů prakticky zdvojnásobí velikost své flotily. Většinový podíl ve firmě SOTRA ovládá stát Pobřeží slonoviny, který se také stává dlužníkem prostřednictvím svého Ministerstva hospodářství a financí.
Financování dodávky autobusů pro Pobřeží Slonoviny bylo z pohledu financující banky velmi zajímavou zkušeností. Vedle hlavního úvěru pojištěného EGAP, poskytuje ČSOB i dodatečné financování tamnímu ministerstvu pojištěné na privátním trhu. „Jednání ze strany Pobřeží Slonoviny byla velmi korektní a profesionální, bylo zřejmé, že mají s obdobnými projekty rozsáhlé zkušenosti,“ dodává Nývlt.
Společnost Iveco Czech Republic zvítězila v silné mezinárodní konkurenci, jejím konkurenty byly například indická společnost Tata nebo švédská firma Scania ze skupiny Volkswagen.
Nadějný africký trh
Pobřeží slonoviny zažilo před několika lety silnou hospodářskou krizi. V roce 2012 odpustily státy Pařížského klubu a mezinárodní instituce africké zemi podstatnou část dluhu a od té doby se situace výrazně zlepšila. V současné době má Pobřeží slonoviny pověst politicky stabilní země s nízkým zadlužením a rychle rostoucí ekonomikou.
O export do Pobřeží slonoviny v současné době usilují také exportéři z řady dalších evropských zemí, podporu tohoto vývozu nabízejí přední finanční instituce. „I proto předpokládáme, že významnou část celkové pojistné hodnoty se nám podaří zajistit na mezinárodních trzích,“ uvedl šéf pojišťovny EGAP Jan Procházka.
S jednáním s vládou Pobřeží slonoviny vypomohla také česká ekonomická diplomacie. „Těší nás, že asistence našeho Zastupitelského úřadu v Ghaně pomohla firmě IVECO tento významný obchod realizovat. Ukazuje se, že hledat příležitosti na africkém trhu má pro české firmy smysl. Zejména v zemích jako Pobřeží slonoviny hraje ekonomická diplomacie nenahraditelnou roli, a proto chceme do budoucna i dále posilovat naše zastoupení v subsaharské oblasti,“ okomentoval tento český exportní úspěch náměstek ministra zahraničních věcí Martin Tlapa.