Strojírny čeká dobrý rok i staronové výzvy
Velkým i menším firmám v oblasti strojírenství se zřejmě bude dařit i letos, mnohé z nich rozšíří závody a naberou nové zaměstnance. Mají však před sebou i řadu výzev.
Skoro všechny podniky mají problém sehnat schopné odborníky, jejich manažeři proto volají po změnách ve středním školství. Věří také, že kraj i stát opraví silnice a dostaví dálnici. Nejen o tom se dočtete v příloze MF DNES Strojírenství.
HRADEC KRÁLOVÉ Strojírenství i další průmyslová odvětví v kraji čeká dobrý rok. Nové zakázky, stavby hal, rozšiřování výroby – expandující továrny v regionu mají smělé plány. Nejmarkantněji je to vidět u kvasinské Škoda Auto, kam přitékají na rozvoj průmyslové zóny miliardy, stavět však budou i subdodavatelé jako jaroměřský holding Karsit. Pokud lehce odbočíme, daří se i textilkám, rozšiřovat výrobu chce Juta, z propadu se oklepala broumovská Veba. Dobrý rok čeká i další firmy.
„U strojírenství očekáváme pokračování velice úspěšného roku 2016. Trh je z našeho pohledu stále pěkně rozjetý. Pociťujeme to na velkém množství zakázek, velkém tlaku na dodací doby, ale i na nové zakázky a projekty od stávajících zákazníků. Otázkou samozřejmě bude, jak trh ovlivní ukončení intervencí ČNB. Jelikož více než 80 % produkce exportujeme do zemí EU, může nás tato situace velmi ovlivnit. Prozatím to ale vidím optimisticky, nemyslím si, že během tohoto roku dojde k náhlému výraznému posílení koruny. Proti případnému kurzovému riziku se však plánujeme alespoň částečně zajistit,“ uvedl obchodní a marketingový ředitel trutnovské strojírenské firmy Ekvita Ondřej Doležal.
Firmy budou i letos shánět zaměstnance hlavně do výroby, zájem je stále především o technicky orientované odborné profese.
„Nové zaměstnance přijímáme neustále, ale tempo náboru se snižuje. Podařilo se nám víceméně naplnit naše kapacity a zároveň udržet klíčové zaměstnance. Dokonce se k nám někteří bývalí zaměstnanci vrací, protože zjistili, že práce ve velkých firmách nemusí být o tolik výhodnější. Mzdy se srovnávají a dokážeme nabídnout flexibilnější podmínky, rozmanitější práci a prostředí malé rodinné firmy. Myslím, že to lidé oceňují. Pokud budeme přijímat nové zaměstnance, budou to především operátoři CNC strojů, obráběči kovů a další podobné specializovaní pracovníci. Těch je na trhu stále nedostatek a zkušení pracovníci jsou pro naši firmu základ,“ říká Doležal.
Expanzi chystá i další strojírenská společnost z Jaroměře Kratzer. I zde si však stěžují na nedostatek techniků.
Odborníků je stále málo „Snažíme se co nejvíce rozšiřovat výrobu pro firmu Bosch v Německu, pro niž vyrábíme součástku do elektrokol, v letošním roce bychom měli tuto součástku vyrábět pro kola druhé generace. Nové zaměstnance přijímáme neustále, jelikož kvalifikovaných odborníků je stále málo. Absolventi oborů obráběč nebo CNC programátor téměř neexistují,“ míní jednatelka společnosti Kratzer Olga Holubová.
Velkým tématem v regionu bude i nadále podpora učňovského školství, aby si firmy zajistily dostatek šikovných zaměstnanců alespoň do budoucna. Pomoci by mohl i nový hejtman. „Co bychom od kraje očekávali, je podpora školství, učebních oborů a možnost provádění praxí studentů přímo v naší organizaci. Tím bychom měli větší šanci vytipovat zručné řemeslníky,“ říká Holubová.
Třeba červenokostelecké gumárny Saar Gummi plánují, že i letos budou finančně motivovat učitele, kteří ve školách vedou dobrovolné technické kroužky.
Víc než kdy předtím bude mít letos vliv na průmysl v kraji jedna jediná firma – Škoda Auto. Na Rychnovsku je díky automobilce takřka nulová nezaměstnanost. To je sice skvělé, ale jiným firmám, které z úspěchu automobilky nic nemají, to dělá spíše problémy.
Firmy poukazují na nutnost zvyšování mezd, aby jim neutíkali zaměstnanci. „Kvůli nedostatku výrobních pracovníků jsme byli nuceni odříci některé nové zakázky, což za dvacet let, co se pohybuji v tomto sektoru, nepamatuji,“ uvedl předseda představenstva firmy Frost Food Jiří Vlček.
Před nulovou nezaměstnaností varuje také místopředseda Asociace exportérů a předseda představenstva ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk: „Statistiky říkají, že s nezaměstnaností pod pět procent už nenajdete člověka, který by chtěl nebo mohl pracovat. V tomto ohledu jsme už v minusu.“
Podniky v okolí se dokonce setkaly s nezáviděhodnou situací, když jejich lidé ráno nepřišli do práce, ale nastoupili do automobilky, aniž by počkali na rozvázání pracovního poměru.
Kdo si naopak automobilový koncern Volkswagen, kam spadá i Škoda Auto, nemůže vynachválit, je další z regionálních průmyslových gigantů, jaroměřský strojírenský holding Karsit. Jako dodavatel náhradních dílů pro automobily získal v létě od Volkswagenu obří zakázku na kovové komponenty, která do sedmi let zvedne firmě roční obrat o téměř miliardu korun.